Dyżury dzienne

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera by otrzymywać najnowsze informacje.

Zakazy i okresowe ograni-
czenia ruchu pojazdów i zespołów pojazdów  o dmc powyżej 12 t na terytorium Polski w 2017 r.

 

Załącznik PDF do pobrania z tego linku

GITD

Stronę internetową Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Warszawie możesz zobaczyć tutaj

Dwudniowe czynności kontrolne inspektorów transportu drogowego z Gdańska doprowadziły do udowodnienia stosowania nielegalnego wyłącznika w tachografie cyfrowym. W dniu 11.07.2017r. około godz. 19.00 w Gdyni podczas wyjazdu z promu zatrzymano do kontroli pojazd MAN wraz z naczepą przewoźnika zagranicznego. Okazało się, że kierowca wykonywał przewóz ładunku z m. Aspabruk w Szwecji do Rumunii.


 

W toku kontroli pobrano dane z tachografu cyfrowego oraz z karty kierowcy. Analiza danych pozwoliła na stwierdzenie, że kierowca nie rejestrował swojej aktywności przez cały okres prowadzenia pojazdu. Ustalono, że nie zarejestrowano około 160 km drogi. Inspektor kontrolujący stwierdził na tej podstawie naruszenie przepisów transportowych zagrożone karą administracyjną w wysokości 5 tys. zł.

Kierowca wyjaśnił, że w Szwecji wylogował z tachografu swoją kartę i opuścił pojazd a w ciągu czterech godzin, pojazd prowadził do miejsca załadunku i z powrotem inny kierowca. Takie wyjaśnienia były niespójne z ustaleniami inspektorów. Pierwsze podejrzenie wskazywało na to, iż kierowca użył do prowadzenia pojazdu karty innego kierowcy, jednakże dalsza analiza zapisów wskazała, iż kontrolowany kierowca jadąc w Szwecji nie zarejestrował w tachografie przejazdu na odcinku 160km. Podczas rozmowy kierowca przyznał, że posiada pilota, którym steruje urządzeniem zakłócającym prawidłową pracę tachografu zainstalowanego w pojeździe.

Pojazd z Gdyni został odstawiony na parking administracyjny w Gdańsku celem zabezpieczenia wpłacenia kaucji pieniężnej i poddania pojazdu szczegółowym oględzinom w serwisie tachografów. Podczas przejazdu dokonano próby drogowej działania okazanego przez kierowcę pilota sterującego urządzeniem zakłócającym. W wyniku próby ustalono, że pilot wyłączał prawidłowy tryb zapisu tachografu podczas jazdy, rejestrując odpoczynek kierowcy.

Ingerencja w tachografie została wprowadzona celem fałszowania danych o rzeczywistym wymiarze czasu pracy kierowcy. Kontrolujący stwierdził, iż dodatkowe urządzenie może wpływać na prawidłową rejestrację danych dotyczących prędkości pojazdu, przejechanych kilometrów i rodzaju aktywności kierowcy, a także zaburzać systemy kontroli trakcji, co bezpośrednio może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W dniu 12.07.2017r. w serwisie tachografów przeprowadzono oględziny sposobu zamocowania plomby na impulsatorze i stwierdzono, że plomba nie chroni impulsatora przed nieuprawnionym wyjęciem. Taki sposób zabezpieczenia jest niezgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W takiej sytuacji stwierdzono dodatkowo brak aktualnej kalibracji.

 

Po wykonaniu tych czynności dokonano oględzin samego czujnika ruchu, które wskazały na ingerencję w jego układ elektroniczny. Czynności te jednoznacznie potwierdziły, iż pilot otrzymany od kierowcy sterował elementami powodującymi zakłócanie prawidłowej pracy tachografu w taki sposób aby ujawnienie tej ingerencji było trudne do wykrycia.