W dniu 29 lutego 2024r. na trasie Korne – Kościerzyna, patrol WITD w Gdańsku zauważył dwa pojazdy ciężarowe załadowane kruszywem. Kierowcom  podano sygnał do zatrzymania się, następnie celem dokonania pomiarów wagowych skierowano w asyście radiowozu  na punkt kontroli na obwodnicy Kościerzyny. W trakcie przejazdu na punkt jeden z kierujących pojazdem  zjechał  na pobliski parking, gdzie wysypał przewożone kruszywo. Następnie wrócił bez ładunku na punkt kontrolny, gdzie przyznał się, iż wyładował kruszywo na pobliskim parkingu. Wspólnie z inspektorami  kierowca udał się na miejsce rozładunku kruszywa, gdzie dokonano ponownego załadunku przewożonego materiału, po czym pojazd został zważony na punkcie kontroli. Po dokonaniu pomiarów wagowych rzeczywiste masy całkowite tych pojazdów przekraczały wartości dopuszczalne o ponad 18,67 i 1,76%, a naciski osi o 40% i 11,47%.

Dodatkowo w wyniku sprawdzenia tachografu analogowego zainstalowanego w jednym z pojazdów ustalono, że kierowca nie rejestruje na  wykresówce aktywności kierowcy, prędkości pojazdu i przebytej drogi. Ustalono, iż kierowca prowadził w/w pojazd w okresie od godziny ok. 7:00 dnia 29.02.2024 r. do momentu przybycia na punkt kontroli drogowej ok. godziny 08:10 dnia 29.02.2024 r. Ponadto okazane przez kierującego wykresówki  były niezatwierdzone dla zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe typu tachografu. W drugim  z kontrolowanych pojazdów stwierdzono usterkę niebezpieczną stanu technicznego  w postaci widocznego uszkodzenia kordu zewnętrznej opony.

Nadmiar transportowanego ładunku została przeładowana na inny pojazd. Wszczęto postępowania administracyjne wobec przewoźnika realizującego przewóz. Kierowcy zostali również ukarani mandatami karnymi, a temu z nich który  nie rejestrował aktywności kierowcy, prędkości pojazdu i przebytej drogi zatrzymano prawo jazdy na okres trzech miesięcy.

 

koparka ładuje kruszywo na ciężarówkę